Editie Jan-fevrier 2020

Inhoud

VOORWOORD

ALV 2020

ITT-2020 21 T/M 24 MEI

Ik heb ze

Uit de garage — second opinion

Vervanging van de Dynamo

Nieuwe mijpaal voor Honda met de Africa Twin 1100L

Transalp Noads-4 neven van kamerik naar Kaapstad

Off/All-road cursus

VOORWOORD door: Martin Visser (voorzitter)

Sinterklaas is net net land uit en de maan schijnt vandaag toch vol door de bomen vol verwachting klopt ons hart, wat volgend jaar weer gaat komen De Kerstman is in aantocht en orde huizen worden weer gezellig gemaakt met

lampjes andere feestattributen. De kerstperiode geeft ons ook de tijd om weer

eer terug te kijken op het voorbij gegane jaar

De Transalp Club Nederland heeft dit jaar behoorlijk wat ritten en evenementen

dan de leden aangeboden en deze activiteiten zijn doorgaans goed bezocht, een uitzondering daargelaten (de Zeelandrit was het slachtoffer van een slechte weersverwachting. De toeruitzetter Arthur (xlvtuur) kon daar ook niets aan doen! Van de insiders heb ik wel begrepen dat het een mooie tocht was. Vanaf deze plaats wil ik alle leder die zich hebben ingezet het afgelopen jaar om de vereniging draaiend te houden hartelijk bedanken voor hun inzet in het komende jaar zullen we deze leden aan het einde van een rit trakteren op een TCNBBQ

Zoals ik afschreef klopt ons hart vol verwachting wat er het komende jaar weer allemaal in petto hebben. We beginnen op 11 januari om 19.00 uur met de ALV in hotel restaurant De Engel Burg Wallerweg 2. 3991 DM in Houten

Het bestuur zal zich formeel verantwoorden over 2019 en ik zal proberen het kort te houden zodat we veel tijd hebben om gezellig met elkaar wat te drinken op het nieuwe jaar. Verderop vind je de agenda en hou het forum ook in de gaten.

De Transalpclub is ook weer aanwezig op de motorbeurs in Utrecht van 20 tot en met 23 februari. Dus als je gezellig langs wil komen op de stand dan ben je van harte welkom, en ik kan je verzekeren dat het de moeite waard is om langs te komen voor de gadget! De beurscordinator heeft weer wat bijzonders weten te regelen. In maart kunnen de motoren weer uit het vet, voor de inspectiedagen. Deze keer zijn de inspectiedagen gepland voor dat het motorseizoen echt begint. Je kunt dus op 22 maart met een motor aan de openingsrit deelnemen die tip top op orde is. Voor de andere data van clubactiviteiten verwijs ik jullie naar de website en het forum.

Ik wil jullie nog wel wijzen op het volgende: onze Griekse zusterclub. Transalpclub Hellas zal volgend jaar een Internationaal Transalp Treffen organiseren. We weten nog niet precies waar maar wel wanneer van 21 mei tot 24 mei deze data kan je alvast in je agenda zetten.

Komend jaar zijn er tien activiteiten georganiseerd zowel ritten als evenementen. Het bestuur heeft gemeend dat een veelheid van activiteiten niet tot een totaal hoger aantal deelnemende leden leidt. Vandaar dat we dit jaar 10 activiteiten hebben gepland. We hopen dat deze activiteiten dan ook in jullie drukke agenda zal passen.

We zien ook dat er weer nieuwe leden komen voornamelijk met een nieuw type Africa Twin, we heten deze leden dan ook van harte welkom! Mocht je nu onlangs lid geworden zijn met een andere clubmotor dan ben je uiteraard net zo goed welkom! We nodigen de nieuwe leden zeker ook uit voor de ALV, en laat je gezicht ook zien op de ritten of evenementen!

Vanuit de bestuurstafel kan ik je melden dat we nog steeds op zoek zijn naar een evenementencommissaris. dus mocht je een steentje willen bijdragen laat het me weten. Natuurlijk gooien we je niet in het diepe, en zullen je ondersteunen.

Het bestuur wenst alle leden fijne kerstdagen en een gezond en voorspoedig 2020 toe in alle opzichten. Ik zie jullie graag verschijnen op de ALV waar we zullen toosten op een goed 2020!

ALV 2020

 

Uitnodiging ALV 2020

Het beste van de Transalp Club Nederland nodigt alle leden uit voor de jaarlijkse Algemene vergadering.

Datum vergadering zaterdag 11 januari 2020

Locatie Cafe Restaurant De Engel Burg Wallerweg 2.391 DM.Houten

Aanvang: 19.30 x (zaal open vanaf 19.00 uur) Agenda

1. Opening

2 Vaststellen agenda

3 Mededelingen en ingekomen stukken

4 Samenstellen stemcommissie

5. Verslag ALV 2019 (zie Transalper maart/april 2019 en op het ledendeel van de website) 6. Financieel jaarverslag van de penningmeester over het boekjaar 2018-2019 (het verslag staat uiterlijk

31 december 2019 op het ledendeel van de website) 7. Verlag kascontrolecommissie en vaststellen citers 2018-2019

8 Decharge van het bestuur

9. Verslag ledenadministratie

10. Voorstel contributie en toelichting begroting 2019-2020 vaststellen begroting 2019-2020 (de begro- ting staat uiterlijk 31 december 2019 op het lederdeel van de website)

11. Mutaties in het bestuur: Ton de Groot treedt terug als bestuurslid/activiteitencommissaris

12. Voorstellen kandidaat bestuursleden – aansluitend schriftelijke stemming

13. Uitslag TCN landmarkrally

14. Uitslag bestuursverkiezing

15. Rondvraag

16. Sluiting

Ad 11: Kandidaat bestuursleden kunnen zich tot 31 december 2019 aanmelden (via secretaris @ transalpclub.nl) zodat het bestuur dat tijdig via het forum aan de leden kenbaar kan maken. Ad 12: als je verhinderd bent dan kun je een ander lid machtigen om namens jou je stem uit te brengen. Zorg dat het betreffende lid jouw machtiging op de vergadering bij zich heeft: geen machtiging is niet (extra) stemmen. Een gemachtigde mag maximaal voor 2 andere leden stemmen.

ITT-2020 21t/m 24 mei

 

ITT-2020, 21 t/m 24 mei, Elatohori-Griekenland

Bron ://www. transalp.de

Na het ITT dat in 2008 in Parga werd gehouden en het ITT 2013 dat in Kyllini wordt gehouden, keert de ITT 2020 terug naar Griekenland. Het evenement wordt georganiseerd in Elatohori, een bergachtig dorp in de bergen van Pieria in de provincie Pieria Het schilderachtige dorp biedt een majestueus uitzicht op de berg Olympus, de Pierian Mountains en het eindeloze blouw van de thermaische Golf.

De locatie van onze Europese bijeenkomst biedt de kans om elkaar te ontmoeten in een echt pittoreske nederzetting en te genieten van een scala aan activiteiten, waaronder road en off-road ritten, zodat aan alle wensen van de deelnemers kan worden voldaan.

Elatohori is 30 minuten rijden verwijderd van de berg Olympus, bekend als het heilige huis van de

goden Griekse

IK HEB Ze

               IK HEB ZE

Het weekend van 16 november was in Hanneke en mijn agenda aangestreept voor onze laatste motorrit dit Jaar.

Min schoonzus woont in wedde (GR) en dat is  tussen  landmark nummer 30 en een van de extra landmarks (nummer 33). Albert Jan Koers(AJ) runt sinds in Bellingwolde de Blauwestadhoeve en dat was voor de organisatie een trigger om er een landmark van te maken. Een van de landmark ’s zonder foto etc was van een brug met een €-teken erop en dat was nummer 33: na een beetje zoeken had ik die ook. Alles bij elkaar leek ons dat een mooie rit. Gehinderd door slechte weersvoorruitzichten haakte Hanneke af. Ik had geen keus: Ik moest en zou die laatste twee landmark ’s scoren, met of zonder Hanneke en met of zonder regen. Niet gaan was geen optie want hoe dichter bij de deadline (31 december a.s.) hoe groter de kans op nog slechter weer.

 

vol goede zin en met een boel kleren dan vertrok ik op zaterdagmorgen, alleen. Via de polder richting het noordoosten van Nederland. Mijn plan was om eerst flink of te koelen en dan bij MotoPort Assen op te warmen Dat lukte prima Onderweg het mannetje bi het pontje Genemuiden (landmark 23) opnieuw geportretteerd want op de eerste foto was hij een beetje een zoekplaatje. Gouw door naar Assen. Een warme ontvangst bij een van onze clubdealers doet het altijd goed. Met een lekkere kop koffie op zoek naar een nieuwe regenbroek en een jas Beide geslaagd en gelijk aangehouden want Pluvius had inmiddels bedacht zich ook met min landmarkrally te moeten gaan bemoeien. Nog een nieuwe helm en motorwanten gepast (beide niet gekocht) en adressen uitgewisseld zodat ze daar wat extra Transalper-leesvoer krijgen. Bij de uitgang nog even staan kwijlen bij een nog nieuwere Twin om daarna op te stappen richting Bellingwolde.

AJ had niet ingelicht maar ook daar kreeg ik een spontaan warm welkom. Eerst in de keuken met AJ en Ring van de koffie genoten en daarna een rondleiding over zijn imposante nieuwe onderkomen. De rondleiding eindigde in Hub (met dubbel $$ dubbel NN en dubbel GG (red.: Ijssennagger dus)) zijn slaapkamer voor als hij en route is zijn  ‘pied à terre” in Groningen dus. Voorwaar geen slechte plek en ik begreep van AJ dat as Hub er niet is hij er iedereen in laat slapen die langs komt. Er lag nu niemand in en ik kon ook niet blijven slapen wat er moest na AJ nog een landmark op de foto. Eerst deze landmark scoren: met hulp van AJ was dat zo gepiept. Op naar de brug met het E-teken. Ik mag op straffe van uitsluiting daar verder natuurlijk niets over schrijven. Er was markt waar ik een lekker vet broodje heb gescoord nadat ik mijn Twin met de brug op de foto heb gezet. Het was gelukkig nog niet donker. Onzekerheid kennen de meeste van ons vast wel ik zeker. Sta ik met mijn neus voor de brug, vraag ik aan een voorbijganger of dit wel de brug is die ik zoek. ja hoor zegt hij. kijk maar naar de tekst “bloos”. Vaak staat wat je zoekt voor je neus. Foto gemaakt, broer ge appt dat ik eraan kwam (ik moest nog van ‘even’ door naar Tubbergen voor de overnachting, ingepakt. opgestapt, starten en rijden.

Ik heb nog geen fanmail binnen uit Leeuwarden (CJIB) waar maar weer eens uit blijkt dat ik met ook bij deze rit weer keurig aan de max snelheid heb gehouden.

Uit de tussentelling op de site blijkt al dat Huib (die ja) en ik samen op plek 1 staan. het duo spek & Bonen zit ons op de huid en Eric en zijspan zijn nog onderweg. Het is nog geen 31 december= we kunnen de huid nog niet verkopen, de beer schieten we dus ook nog niet ( maatschappelijk niet meer verantwoord om de beer te schieten voordat je huid hebt verkocht, vandaar.)

Mijn speech bij het in ontvangst nemen van de beker hoef ik niet meer te schrijven: ik zou gewoon de stukjes voor kunnen lezen die ik eerder al met jullie heb gedeeld. Ik zal nog wel even terugkijken of ik mijn belofte tijdens de laatste ALV om ieder om in iedere TRANSALPER een stukje te schijven, is gelukt

Het was een big  challenge om al die landmarks te scoren. Een ‘fredje ‘ doen is niet eenvoudig . Het vraagt veel tijd en kilometers, zeker als je ook nog eens ergens je sleutels laat liggen. Al met al heb ik genoten van de ritten en de plekken waar ik ben geweest . Zonder landmark kom je ( lees: ik) niet zo gauw in Dokkum, terwijl het er harstikke mooi is. Spontaan aanschuiven bij Godelein en samen nog een landmark scoren: wie doet mij dat na? Bij AJ koffie drinken en niet blijven slapen: idem

De zeelandrit overslaan omdat het die week daarna beter weer is en ik dan lekker samen met Hanneke kan gaan rijden/ kamperen in Zeelandrit hebben gereden.

Dat paart met die mooie naam : we hebben de foto niet op het fietspad gemaakt, vonden we toch net te gek. de landmarks bij het voorbereiden van het buitenlandweekend waren ook leuk: zo heb ik Bram en Hanneke ook op de lijst gekregen. Beekbergen op de terugweg van het bezoek van Ton en mij aan de NTT 2019 locatie. De landmarks met Ton, Olaf en Mark ( wannabee TCN- member) ingepast in de Noord-Holland- rit . Ik heb die nog wel ff over gedaan omdat ik bang was voor een Eric- je ( we noemen weer geen namen). Met Hanneke weer langs bodegraven zodat zij hem ook bij kon schijven en bijna  in het donker nog een van die geheime landmarks. Het was verslavend, in een woord. daarom: ik weet niet of ik volgend jaar weer me doe. Een ‘Frede ‘ eind december 2020, dat likt me dan misschien wel leuk….

Willen en Dave (S&B): nogmaals mijn dank en voor de leden  die niet mee hebben gedaan: niet aan beginnen want je laat het niet bij een . Voor Huib: van jou verliezen had ik niet erg gevonden, ik denk dat jij er met zo over denkt.

TCN bedankt voor deze uitdaging. Na al die jaren dat ik wel wilde maar niet mocht is het er nu toch van gekomen . Met de wetenschap van nu had ik die gele kanarie natuurlijk veel eerder in moeten ruilen. Of nog een paar moeten houden want Honda heeft nu een nog veel betere Twin uitgebracht. Wat ik van mijn vorige motor wel heb geleerd is dat je heel goed en lang kunt genieten van een fijne motor . Als je blijft wachten op de nieuwste dan komt die er nooit….

Uit de garage ----Second opinion

Enige tijd geleden werd ik door een kant van mij gebeld met een vraag over een Transalp 700 met problemen van een kennis van hem Probleem zou zijn dat de motor regelmatig inhoudt bij constante snelheden Op zich wel mee te reden maar natuurlijk bloed irritant. De motor zou al bij een (Honda) dealer geweest zen en door hadden ze de computer uit gelezen en geconcludeerd dat het gasklephuis vervangen zou moeten worden. Een reparatie waarbij het onderdeel alleen of ruim €1200= zou kosten en met het vervangen erbij het al snel naar de 1500= zou oplopen. Dat was toch wel een fikse reparatie, daar was dus op dat moment maar van af gezien

Ik gaf aan dat het mij vrij onwaarschijnlijk leek dat een dergelijk onderdeel zomaar stuk zou gaan en dat liep dan voorheen, dus de uitgevoerde acties (en in het mogelijk wel heel ergens anders zou kunnen lagen, maar dat ik dat op afstand toch echt niet kon beoordelen

Vervolgens een hele tijd niets meer vernomen, tot de eigenaar van de motor zelf belde. Opnieuw uitgelegd dat ik dan toch echt de motor in de werkplaats zou moeten hebben om iets te kunnen bekijken en beoordelen

Uiteindelijk is de motor vanuit Texel naar Alphen a/d Rijn gekomen op een pick-up truck en kon ik ermee aan de slag.

Tevens

Code

was het rapport van de meting door de garage mee de navolgende fouten: Eerst maar eens

Detail

System genomen

2-1 Map sensor no vacuum PGM-FI daarin stonden

7-2

ECT sensor voltage high PGM-FI PGM-FI

8-1

TP Sensor voltage low

de codes in de handleiding opgezocht. En alles wees naar sensor of circuit fout, plus een vacuum probleem. Maar goed, dergelijke fouten worden ook opgeslagen in het systeem en kunnen al wat ouder zijn en hoeven dus niet direct gerelateerd te zijn aan het probleem. klant ervoer?

Met dat alles in het achterhoofd de tank verwijderd. Toen het luchtfilter verwijderd en al meteen duidelijk gezien dat deze toch wel sterk vervuild was. De klant had wel aan gegeven dat de motor recent een kleine beurt had ondergaan. maar daar wordt een luchtfilter niet bij vervangen.

(Oud en nieuw naast elkaar)

Dus. sowieso maar even het luchtfilter vervangen, al had ik niet direct het idee dat dit die veroorzaker van de problemen zou zijn. Luchtfitterhuis verwijderd, en de vacuum songen van het gasklephuis visueel geinspecteerd Geen scheurtjes verharding of andere beschadigingen kunnen ontdekken

Vervolgens de stekkers van injectoren, en de in het rapport genoemde sensoren los gehaald, visueel beoordeeld, en ingespoten met confact spray. Ook door eigenlijk niets bijzonders kunnen ontdekken. Vervolgens weer luchtfilterhuis terug gemonteerd. nieuw luchtfilter geplaatst, nog wat injectie reiniger door de tank en de motor weer gestart.

Meteen viel al op dat de motor stationar af stabieler dit geval het nieuwe luchtfilter) hadden al wel wat effect gehad. Motor ook verder warm laten worden om te kijken of de ventilator ook werkte, en die deed het. Alleen foen deze aan sprong gaf de thermometer op het dashboard een schamele 77 graden aan !! Huh…. dat zou toch ruim 103 moeten zijn voordat de ventilator aan moet slaan. Hadden we niet eerder een probleem met de temperatuur aflezing beschreven?

Dus eerst maar eens de massa aansluiting gecontroleerd. Deze zat muur vast. Toch even los gehaald, aansluitingen schoon gemaakt en weer vast gezet. Vervolgens richting de temperatuur sensor en en wat bleek, het hele thermostaathuis zat niet (meer) vast. Deze vast gezet, en opnieuw de motor laten draaien. De temperatuur op het dashboard kwam nu in ieder geval boven de 100 graden voordat de ventilator ingreep.

Nu zitten alle sensoren in eenzelfde circuit met elkaar verbonden, dus zou dan mogelijk gewoon een los zittende thermostaat het circuit dusdanig in de war schoppen dat dit de problemen veroorzaakte die de

Veel meer kon ik op dat moment niet meer doen, dus eerst maar eens een proef rit maken. Met een schamele 2 graden op de buiten thermometer de motorkleren aan, en hub richting snelweg. In totaal ruim 70 km gereden en de hele rit geen slag verkeerd. Geen enkel probleem met inhouden of wat dan ook.

Conclusie: het loont zich dus om niet altijd blind te vertrouwen op wat een dealer concludeert op basis van een aantal foutmeldingen uit het motormanagement van de motor!

 

Vervanging van Dynamo

Vervanging van de Dynamo van een XLV

750 R

door: Martin Visser

Enige tijd geleden ontstond er een probleem met de XLV 750 R. onderweg naar een toertocht liep de motor slecht en wilde maar niet vooruit komen. Op een gegeven moment bij een stoplicht sloeg de motor af en ondanks dat de motor warm was wilde deze niet meer starten.

Goede road is duur en na even wat gereedschap opgezocht te hebben ( helaas deze keer in de haast het gereedschaptasje thuis laten liggen) toch maar de ANWB gebeld. De monteur van de ANWB reed waarschijnlijk achter ons want binnen een mum van tijd was hij ter plaatse. Fijn zo’n rijdende gereedschapvoorraad en meetapparatuur. Samen met de monteur kwamen we er al snel achter dat de ontsteking het probleem was. De achterste cilinder kreeg wel een vonk uit de bougies, maar de bougies van de voorste cilinder moesten de onstekingsvonk ontbreken. Tja wat nu, laten we nog even verder kijken en de toch nog even onderzoeken als we de ontstekingsunits ( de CDI unit) verwisselen of we don wel vonk krijgen, uiteindelijk bleek dat de CDI units beiden goed functioneerden, dus het probleem zat verder in het elektrische systeem. Door de aansluitingen van de ontstekingsunits van de voorste cilinder en achterste cilinder te wisselen en dan nog een keer te starten wilde de motor toch op een cilinder lopen. Conclusie het zat in de dynamo die in het motorblok is opgenomen.

Hoe werkt dit nu: de dynamo is een spoel bestaande uit koperdraden die, als je die langs een magnetisch veld houdt een spanning en een stroompje opwekt. Als je dat magnetisch veld snel langs de spoel laat draaien dan wordt er een constante spanning opgewekt.

Op foto 1 zie je onder de uitlaat een grote ronde schijf zitten dit is de magneet die in het motorblok rond draait en dan de spanning en stroom opwekt. De dynamo is te zien op foto 2.

Deze bestaat uit spoelen van dikke draden en twee kleinere spoelen van dunne draden, deze zitten verborgen onder de witte isolatiebescherming. Deze twee kleine witte spoelen zorgen voor de spanning naar de CDI units, iedere CDI unit heeft een eigen spoel. De dikke wikkelingen van koperdraad geven spanning aan de gelijkrichter op het frame. Een dynamo geeft wisselspanning at maar als je een accu wilt laden dan moet deze wisselspanning worden gelijkgericht via een gelijkrichter of zo je wilt spanningsregelaar waarin een gelijkrichter is geïntegreerd.

Zo krijg je dan gelijkspanning en kan je je accu laden. De twee dunne witte spoelen geven wisselspanning af maar intern in de CDI units word! deze wisselspanning gelijkgericht. Door te meten met een weerstandsmeter bleek dat één van de witte spoelen defect was. Tja en dan moet het blok dus open, op zich kan dit een best lastig klusje zijn soms krijg je een bout niet los en dan heb je een groot probleem. Deze keer had ik geluk alle bouten waren zo lost te krijgen zonder geweld te moeten gebruiken. Dus de zijdeksel van het motorblok kon vrij eenvoudig worden gedemonteerd. Zie foto 3.

 

 

Het idee om er een stukje over te schijven is ontstaan nadat de dynamo bij het reparatiebedrijf voor de dynamo bij het reparatiebedrijf voor dynamo’s is gerepareerd, dus de foto’s waar de dynamo nog in het deksel zit is de defecte dynamo. Omdat voor de XLV geen nieuwe (aftermarket) dynamo’s te koop zijn. en in mijn voorraad ook geen goed dynamo’s meer beschikbaar waren moest ik dus even wachten op de reparatie. De gerepareerde dynamo werd door het herstelbedrijf netje opgestuurd dus de hersteloperatie kon beginnen.

Op foto 4 zie je het deksel wat is schoongemaakt, vuil is verwijderen dus de reparatie en het terugplaatsen van de dynamo in  de behuizing kon beginnen. Op foto 5 kan de de gerepareerde dynamo met de kabels  die door het motorblok naar buiten moet komen zien liggen op de werkbank.

Voorzichtig is de dynamo in het deksel gemonteerd en vastgezet in het deksel met lang bouten.

zie foto 6 hierop zie je dat de dynamo weer op zijn plaats ligt en vastgezet is. de volgende stap is dan dat je bekabeling van de dynamo naar buiten toe monteert. Op de kabel zijn twee doorvoer rubbers gemonteerd en deze moeten in de deksel worden geplaatst. Op foto 8 zijn de doorvoerrubbers goed te zien. Deze rubbers moet goed passend in het blok worden geplaatst anders lekt er olie uit het blok. Om zeker te zijn dat de doorvoerrubbers volledig.

 

 afdichten heb ik vloeibare pakking gebruikt om eventuele kleine kiertjes af te dichten. Op foto 9 is het terugplaatsen van de rubberen doorvoeringen te zien. De rode substantie is de vloeibaar pakking. Direct naast het doorvoerrubber zie dat de originele pakking een klein stukje beschadigd is. helaas is er ook geen pakking meer te bestellen bij de Honda dealer dus heb ik maar besloten om de oude pakking te laten zitten en het kleine stukje met vloeibare pakking te dichten. Op foto 10 zie je het resultaat hiervan.

Vervolgens is het deksel weer gemonteerd met lange bouten in het blok. De bouten zijn ingesmeerd met kopervet, het voordeel van kopervet is dat als je later een reparatie moet uitvoeren de bouten weer weer los krijgt. Bij een voorgaande reparatie bleek dat de stalen bouten in het aluminium van het blok zo waren gecorrodeerd  dat het deksel waar de dynamo achter zat uiteindelijk losgeslepen is met een slijptol. je zult begrijpen dat er dus een nieuw deksel aan te pas moest komen om dit op te lossen. De bouten van het deksel moeten met een momentsleutel worden vastgezet. het moment waarmee je dit moet vastzetten staat in het werkplaatshanboek. Ik heb de bouten vastgezet met de momentsleutel op stand 16 newtonmeter. Op het moment dat het deksel weer op zijn plek zat konden ook de leidingen van de oliekoeler weer gemonteerd worden. Helaas moest er een andere leinding tijdens het demonteren was vervormd en daarom niet meer te gebruiken was. Och wat wil je na 27 jaar…Na het fatsoeneren dan de bedrading op het frame en alle bedrading weer te hebben aangesloten op de kabelboom was het nu een kwestie van testen of de dynamo nu weer werkte. De proef was zo genomen, met een druk op de startknop sloeg de motor direct aan. Fijn weer gelukt. Nadat alle gereedschappen weer gereinigd  zijn was de klus geklaard. De XLV rijdt weer

Nieuwe mijlpaal voor Honda met de Africa Twin 1100L

 Nieuwe mijlpaal voor Honda met de Africa Twin 1100L

Met  dank aan Motorfreaks.nl voor de vertaling

Vijf jaar na de introductie van de nieuwe Africa Twin heeft Honda de populaire Allroad compleet vernieuwd. Met een nieuwe, nu 1084 cc paralleltwin, uitgebreide elektronica met Inertial measurement Unit en een extra Offroad modus en een compleet nieuw rijwielgedeelte en optioneel elektronisch geregelde vering

 Succesvol concept

We schrijven het jaar 1990 als Honda de XRV750 Africa Twin lanceert als opvolger van de twee jaar eerder op de markt gezette XRV, afgeleid van de NXR750 waarmee Honda eind jaren’80 viermaal de roemruchte parijs Dakar rally wist te winnen. In 2001 werd de XRV750 uit productie genomen en leek het doek te zijn gevallen voor De Africa Twin, tot dertien jaar later op de ElCMA  in Milaan een nieuwe prototype werd gepresenteerd. Een . Een jaar later was de de wedergeboorte van de Africa Twin een feit en werdop diezelf EICMA in Milaan de CRF1000L Africa gepresenteerd, die begin 2016 op de markt werd gezet.

 

Hoewel de nieuwe Africa in veel opzichten een totaalandere motor was -zo werd de oorspronkelijke Africa Twin aangedreven door een V-twin – zat de essentie en de spit die het origineel zo populair maakten nog steeds in het DNA .Net als de originele Afrika Twin was de balans dat was afgeleid van de CR450L Dakar machine. een vlot en bruikbaar allrounder en werd hij populair onder een brede groep motorrijders. van wereldreizigers tot motorrijder die ‘m alleen in de stad of woon- werk gebruiken en voor tourritten in het weekend.

Twee jaar later kreeg de Africa Twin z’n eerste update waarbij het in- en uitlaattraject werd verbeterd voor een sterkere Gom en betere gasrespons, Throttle by Wire (TBW) controle met 3 rijmodi werd toegepast, evenals een uitgebreider instelbaar en uitschakelbaar Honda selectable Torque Control (HSTC). De Africa Twin kreeg er daarnaast een robuuster zusje bij in vorm van de Africa Twin Adventure Sports, die standaard met een grotere benzinetank, langere veerwegen, handvatverwarming en een groter windscherm was uitgerust. de nieuwe Africa Twin was voor Big Red een groot succes, in totaal zijn er in nog geen vijf jaar tijd wereldwijd al 87000 stuks verkocht en dat is zonder meer indrukwekkend te noemen. Gebaseerd op de nadrukkelijke vraag op Europees en globaal niveau zal 2020 volgens Honda een nieuwe mijlpaal worden in de geschiedenis van de Africa Twin. Op verzoek van de klant is het tourcomfort, de elektronische technologie en het potentieel van de nieuwe CRF1100L Africa Twin verder uitgebreid, met nu onder andere als toegevoegde optie de Showa Electronically Equipped Ride Adjustment Shawa (EERA). Daarnaast is de CRF1100L Africa Twin hertekend met een agressieve en compacte rally stijl en een nog sterkere offroad focus. Er is ook meer vermogen en koppel, en het gewicht is beduidend lager. op die manier houdt de Africa Twin de basisprincipes in ere die ruim dertig jaar geleden al werden neergezet.

 

 Africa Twin

Slanker, smaller, lichter en sterker, met een nieuwe en scherpe focus op offroad en de look en feel van een echte Rally motor, dat is volgens Honda de 2020 CRF1100L Africa Twin. In een notendop hebben we ‘dan over een paralleltwin die iets meer longinhoud heeft gekregen en daardoor 7% meer topvermogen en 6% meer koppel levert (en voldoet aan de laatste Euro5 emissienorm), een nieuw ontworpen rijwielgedeelde met nu een vastgeschroefd aluminium subframe en aluminium subframe en aluminium swingarm (gebaseerd op de CRF450 crosser), een 6-assige IMU die niet alleen de 7 – voudig instelbare tractiecontrole aanstuurt, maar ook de nieuwe 3- voudig instelbare wheelie controle , Rear Lift Control en DCT bochtendetectie, bochten- ABS, een extra, een extra OFF-ROAD modus die aan de bestaande 3 modi URBAN, TOUR en GRAVEL is toegevoegd en een nieuw 6.5 ” TFT Touchscreen met alle bijbehorende functionaliteit

Hoewel het silhouet van de Africa Twin hetzelfde is gebleven is het design van 2020 versie toch grondig aangepakt. Honda vat de gedurfde rally-stijl van het design zelfs samen in de twee woorden agressief en compact. het nieuwe bodywork is volgens Honda aontwerpen om beter te presteren bij offroad gebruik. Het vast  scherm is veel lager dan voorheen om gemakkelijk voorover te kunnen leunen. De nieuwe dubbele LED koplampen staan hoger en leveren een doordringende lichtstraal in combinatie met Daytime Running Lights (DRL) die zich automatisch aanpassen aan de intensiteit van het omgevingslicht. Dit verhoogt onder alle omstandigheden de veiligheid. Handbeschermers zijn standaard.