INHOUD

Voorwoord

NTT 2023

ITT 2023 HELLAS

Buitenlandweekend

TCN 500

Zentraltreffen

Motorbeurs Utrecht 2023

Inspectiedagen

Openingsrit

Noord-Holland rit

Frieslandrit

Lombardije

Herrijzenis van een Transalp

Clubdealers

Beste Clubleden

 Het motorseizoen is weer begonnen

De start van dit TCN seizoen was de motorbeurs in Utrecht. De nieuwe stand en een mooie plek konden de waardering krijgen van de vele leden en nieuwe leden die aankwamen voor een kop koffie of thee en een gezellig praatje. Namens het bestuur wil ik alle mensen die geholpen hebben nog hartelijk bedanken. Helaas moesten we de nieuwe Transalp op de beurs missen. Maar een aantal van jullie hebben hem wel al op een andere beurs mogen bewonderen. En ik vermoed dat tegen de tijd dat deze TransAlper op de deurmat valt een aantal van jullie op een nieuwe Transalp rondrijden.

In maart en april hebben we de inmiddels wel bekende Inspectiedagen gehad, waar weer een groot aantal motoren geinspecteerd werden en waar de nodige mankementjes naar boven kwamen. Deze kunnen dan nog voor mooi op tijd verholpen worden.

De eerste toertochten zijn ook al weer geweest. De openingsrit had een mooie afsluiting in Aquazoo in Leerdam.

De Noord-Holland rit was ook goed bezocht. De tocht ging welisbaar voor een deel door Zuid-Holland, maar dat weet je alleen als je in de buurt woont. Dus de meesten zullen het wel niet in de gaten hebben gehad. Een mooie rit die onder andere door de kleurrijke en geurende bollenvelden voerde.

En er staat nog het een en ander op het programma. Als dit schrijf ben ik al druk bezig met de voorbereiding voor onze reis naar Griekenland war dit jaar het 25e ITT georganiseerd  word. Toevallig hoorde ik vandaag (begin mei) van een clublid dat daar in de buurt was, dat de Grieken al druk bezig zijn met de voorbereidingen.

Ook het NTT staat op het programma waarvoor aanmelden nog mogelijk is.

De vakantieperiode is weer in aantocht. Voor de meesten van ons staan er leuke tripjes voor de boeg. Een aantal zal zeker met de motor gaan. Je beleeft de fijnste momenten en komt op prachtige  plekken. Daarvoor kan je dan indrukwekkende verhalen vertellen. Je kunt ze natuurlijk ook opschrijven en met een paar mooie foto’s naar de redactie van de Transalper sturen zodat alle leden van jouw vakantieverhaal kunnen genieten.

Zoals je ziet heb ik als penningmeester van de Transalpclub  dit voorwoord geschreven. In de afgelopen jaren deed de voorzitter dit altijd. Maar je raad het al, een voorzitter hebben we helaas nog niet kunnen vinden. Dus als er zich nog iemand geroepen voelt meld je dan aan, helaas nog niet kunnen vinden. Dus als er zich nog iemand geroepen voelt, meldt je dan aan zodat het bestuur weer op volle strekte is.

Namens he bestuur wens ik jullie veel leesplezier met deze TransAlper en uiteraard veel veilige kilometers.

 

                                                                                                                                                                                     Frank Zandvliet (Penningmeester)

 

NTT 2023

National Transalp Treffen
30 Juni tot 2 Juli 2023

Heerlen

 Het NTT belooft een fantastisch evenement te worden want er is een geweldig en gevarieerd programma.

Wie graag mee wil, kan zich alsnog aanmelden: activiteiten@transalpclub.nl

Kijk voor meer informatie in de vorige TransAlper op pagina 21

Op  de site van Gasterij / Camping in de Hof zijn foto’s van allerlei motoren die daar met hun horseboys en horsegirls hebben overnacht. Het zou aardig zijn als de collectie foto’s wordt uitgebreid met afbeeldingen van trotse bezitters en berijders van TCN motoren. Zeg nou zelf; er is toch geen motor met meer sexappeal dan een Honda Twin ?

ITT 2023 Hellas

 Als je dit leest is het ITT in Griekenland al weer verleden tijd. Echt waar? ja echt war. En je hebt ongelofelijk veel gemist. je hebt de Olympus niet beklommen en je hebt niet met de goden nectar gedronken en  ambrozijn gegeten en je hebt niet met ons de Sirtaki gedanst.

Van het Transalp Hellas clublid Helena Roussos kreeg ik de volgende foto’s toegestuurd.

O, ja , en voordat ik het vergeet , Helena vroeg me tegen jullie te zeggen:

Buitenlandweekend

 29 , 30 september en 1 oktober 2023

Beste leden,

Inmiddels hebben wij rond de 40 inschrijvingen binnengekregen voor het Buitenlandweekend dat eind september gaat plaatsvinden. Bij elkaar is dat al een mooie groep. Inschrijven is nog mogelijk tot en met 1 JULI 2023 via de website www.transalpclub.nl daarna hanteren we een reservelijst

De kosten per persoon zijn €165 voor overnachten op een 2 persoonskamer en €190 voor overnachten op een eenpersoonskamer. Op het moment van schrijven hebben wij nog 14 plaatsen vrij in optie bij het hotel.

Net als vorige jaar gaan we dit jaar naar “Hotel zur Post” in Waldbreitbach.  De accommodatie beschikt over 2 persoonskamers en enkele 1  persoonkamers. Na het succes van de afgelopen editie zullen we er ook deze keer wat moois van maken. vanuit het hotel kunnen diverse korte langere motorroutes gekozen worden. Voor iedereen wat. Mocht je nog twijfelen om mee te gaan of wat meer informatie willen dan kun je op de site van het hotel de accommodatie bekijken. Voor vragen over deelname aan het buitenlandweekend kun je mailen naar leden@transalpclub.nl

Hotel zur Post                                                                                                                                Http://www.hotelzurpost.de                                                                                 Neuwieder Strabe 44                                                                                                                              56588 Waldbreitbach

Het duurt nog even, maar hopelijk tot ziens in Waldbreitbach of bij een van de andere ritten.

Martin Wedekind en Mariska  van Dam                                                                                                        

 

 

TCN 500

 Op 22,23 en 24 september 2023 gaan we met de TCN naar het gemoedelijke Twente. Jao, dat hajje docht: wie gaot deurdondern. Heen-j word es wakker, zootjen tuig Wi-j doet’t niet slom, wi-j doet ’t ruig. Verwacht van ons geen wondern, gewoon deurdondern.

 

                                   500    kM                     ROAD         EN           OFFROAD      IN           TWEE            DAGEN

 

 

Het overnachten is een eigen tent. Er zijn ook wel mogelijkheden om op de camping wat te huren. Een caravan of een tiny house. Dit is zelf te overleggen met de camping. het is inclusief 2* ontbijt. En 2* avond eten. wat het kost, is op dit moment nog niet bekend. Houd de website en het forum in de gaten! of bel me: 0031652022182

 

De locatie is Zeendamsweg 7, 7468 rx Enter

 

Camping De Noten Wei

Zentraltreffen

 De Duitse zusterclub van de TCN, de Transalp-Freunde, organiseerd een motorweekend in de Harz. Het Zentraltreffen is in het weekend van 21 juli- 23juli 2023. Hieronder volgt wat informatie: het zentraltreffen 2023 vindt plaats in het noordwestelijke deel van de taunus. berghausen ligt tussen St. Goarshausen en limburg. vanuit het hotel beginnen de ritten naar de Taunus, de Hunsruck, het westerwald of langs   de Rijn over smalle wegen die niets te wensen overlaten. Onderweg vindt je overal gelegenheden waar curryworst, ijs, koffie met taart etc. verkrijgbaar zijn.

Gun jezelf als je terug bent in het hotel een ,, Stiefel-Bier” op het terras of in de tuin. na het avondeten kun je bij het kampvuur gezellig nakletsen over de motorrit.

Het verblijf is in Hotel Restaurant Berghof Bergstrasse 3  56368 Berghausen Tel : 05661-99210

www.hotelberghof .de

Motorbeurs Utrecht 23/tm 26 feb 2023

 In februari 2020 was de (inmiddels voor)laatste MotorBeurs. Vlak daarna gingen heel veel evenementen op slot. In 2021 en ook in 2022 stond de MotorBeurs wel in de startblokken, maar het evenement ging elke keer niet  door…er was iets met COVID. Dat betekende dus dat we twee jaar hebben moeten overslaan. De organisatoren van de MotorBeursdagen van de TCN hebben van de nood een deugd gemaakt en de bestaande beursstand eens flink onder handen genomen. De klantenbalie en de keukenkist kregen een gro een grondige verfbeurt en het steigerpijp-frame dat op de achtergrond stond, hebben we vervangen door een gelikte versie; aliminuim driepoten(tussen) die in de tentoonstellingsbranche onder andere gebruikt om licht in te hangen. Voordel van deze variant is dat het makkelijker op te bouwen en te vervoeren is, aangezien er minder losse onderdelen zijn. dit jaar was voor mijzelf wel een bijzonder variant. Voor de motorbeurs heb ik wel het nodige voorwerk gedaan, maar tijdens de opbouw was ik op vakantie. Toch is alles redelijk goed gekomen, waarvoor mijn dank. beetje jammer was dat we dit jaar weer een andere plek kregen toegewezen, die dan qua oppervlakte wel gelijk was als de vorige, maar een betonnen paal die midden in de stand staat, beperkt een praktische indeling wel heel erg. met enige regelmaat worden vragen gesteld over de motoren die we op onze TCN-stand hebben staan. Zoals waarom we geen Transalp XL&))V of een Africa Twin ZRV RD07 hebben staan. ik geef hier voor iedereen die het weten wil de reden: er passen eigenlijk maar twee motoren op de 32m2 die we ter beschikking hebben. drie zou in theorie nog kunnen, maar dan wordt het allemaal te krap. Inmiddels hebben we veertien verschillende Honda modellen in de club. Iedereen snapt hopelijk dat we ze dus niet allemaal kwijt kunnen op de beurs. De keuze welke motoren op de motorBeurs komen te staan, wordt bepaald door twee factoren; kan ik een clubmotor bij een Hondadealer regelen en/of wil een van de clubleden zijn/haar motor uitlenen. In 202 kon ik een TA 650 en een CRF 1100 van een dealer krijgen voor de MotorBeurs. Dit jaar hadden we de CRF 100 van Joris van Baars en de Dominator van Liesbeth Israel. de nieuwe Transalp was nog niet op de Nederlandse markt, dus daarmee konden we helaas niet pronken.                                                                                            Hopelijk lukt dat laatste wel in 2024.

Inspectiedagen

 Zoals elk jaar ( met uitzondering van de corona jaren) stonden er ook dit jaar weer drie inspectiedagen op het programma. Dit jaar moesten we op zoek naar een andere 3e locatie omdat Hans Schaap ( voorheen PJS Motorbandenservice) zijn werkzaamheden gestopt had. En gelukkig was daar Gerrit jan van den Berg die, woonachtig in het mooie Friesland, zijn ruimte in een van de stallen van zijn woonboerderij beschikbaar stelde. Ook een mooie gelegenheid om ook in het hoge noorden een inspectie dag te kunnen organiseren naast de bekende plekken in Sprundel en Alphen aan den Rijn.

Met het stoppen van Hans werd het ook nog even kijken naar een nieuwe derde inspectie en die werd gevonden in de persoon van Jeroen Emke. Hoewel Jeroen zelf niet werkzaam is in de motorenbranche helt hij af en toe bij Rob en heeft hij ook een enorme berg aan kennis van en ervaring met onze clubmotoren.

De eerste inspectie dag was Alpen aan de Rijn bij Motorbandenzaak. Normaal houden we een maximum aan van 15 deelnemers, maar de aanmelding ging zo snel dat het er uiteindelijk 18 zijn geworden voordat de inschrijving sloot. Aangezien er nog een afmelding kwam, waren er dus 17 motoren om te inspecteren . De eerste rijders waren verkleumd en met een warme kop koffie en een plak cake konden ze het frisse weer uit hun lijf halen.

Op de laatste Algemene Leden Vergadering was de NC aan de clubmotoren toegevoegd en daardoor konden er nu twee Varadero’s, een Africa Twin en voor de rest Transalpjes van alle jargangen.

Naast de inspectie van de motoren was het voor de deelnemers ook weer een gezellige gelegenheid om nog even rond te kijken naar andere motoren en naar wat sommigen aan hun motor hebben aangepast voor bijvoorbeeld reizen of offroad rijden.

Naast drie Africa Twins, en veel Transalps werd ook nog een CB500 aan inspectie onderworpen. En naast de inspectie was het voor velen ook kennis maken met andere leden uit de regio. Ook hier zorgde een goed verzorgde lunch voor deelnemers en inspecteurd weer voor een goed vol te houden dag.

Uiteindelijk gaat er allemaal om dat de deelnemers een indruk krijgen van de staat van hun motor en welke(eventuele) gebreken er zijn die ze kunnen aanpakken in aanloop naar het nieuwe motor seizoen. En zoals elk jaar waren er weer genoeg opmerkingen te maken.

Los van de bekende remleidingen die bij vele motoren nog origineel waren, en waar eigenlijk van wordt voorgeschreven dat deze elke vier jaar vervangen zouden moeten worden, viel het eigenlijk op dat er best veel constateringen gedaan worden die eigenlijk een ieder voor een rit even zou moeten bekijken. En dan heb ik het dus over ‘gewone ‘ zaken als oliepeil, remlicht en bandenspanning, het lijkt er op (en niet alleen tijdens de inspectiedagen, maar ik zie dit ook regelmatig in mijn werkplaats) dat er veel rijders zijn die opstappen en rijden zonder een goede blik op hun motor te werpen, of geen flauw idee hebben hoe ze eenvoudige controles zelf kunnen uitvoeren of waar ze naar moeten kijken.

Gezien het grote animo voor de inspectiedagen en de gebreken/opmerkingen die er nog steeds gevonden worden, blijken deze inspectiedagen nog steeds van waarden en gaan we zeker kijken hoe we deze dagen volgend jaar weer kunnen organiseren. 

Tot slot een greep uit de opmerkingen van de deelnemers.

 Ook waren er nog een paar leden die van de gelegenheid gebruik maakten om hun eigen motor even uit te laten en langs te komen voor de gezelligheid.

De inspecteurs hadden helaas weinig tijd om met alle gezelligheid mee te doen en bleven druk  en geconcentreerd verder gaan  met de inspecties. Bij een van de motoren wilde een schroefje van de zijkuip echt niet los, maar dat werd ook weer opgelost. Verder was er een andere motor waarvan de voorwiellagers dusdanig slecht waren dat verder rijden niet heel verstandig zou zij. Gelukkig was er nog wat tijd over door die ene afmelding waardoor meteen die lagers konden worden vervangen.

Twee weken later was de inspectie dag in Sprundel. Traditiegetrouw iets minder druk, maar toch waren hier twaalf motoren (uit mijn hoofd, want de gegevens waren ten tijde van schrijven niet direct voorhanden) varierend van Verado, Africa Twin, XLV en veel Alpjes. Maar minder druk houdt niet in dat het minder gezellig was. Ook hier weer de nodige gebreken en opmerkingen gevonden aan de motoren. En nog een paar mooie ‘oudjes’ waaronder een XLV kunnen bekijken.

En toen een  week later naar Friesland. Om precies te zijn naar Offingawier een klein dorp net buiten Sneek. Het begin van de inschrijvingen liep wat stroef, maar uiteindelijk waren er 15 inschrijvingen en dus volle bak. In een gigantische ruimte was er plek genoeg om bankjes en tafeltjes neer te zetten en drie plekken vrij te houden om de inspecties uit te voeren. Dit keer dus geen luxe brug ter beschikking om ‘op hoogte’ te kunnen inspecteren, maar dat deerde de inspecteurs in ieder geval niet.

Younes: “Als je zomerhandschoenen hebt, dan wordt ’t best wel koud onderweg naar Alphen aan de Rijn. En dat zijn mijn handen ook geworden! Maar dat mocht de pret niet drukken. Eenmaal gearriveerd, werd ik hartelijk ontvangen door alle aanwezigen, en kreeg ik een bak koffie om op te warmen. Maar goed! 

Sander: “Was een leuke en leerzame dag. Ook mooi om even ‘koppen’ te zien bij de forum namen”.

Ralf: “Was gezellig + interessant + een aangename kennismaking. En niet te vergeten: de goeie catering, mmm! Bedankt voor alles Rob, super geregeld allemaal (alsmede de noodzakelijke reparatie).”

Lisa: “Ik vond het ook weer een leuke dag! Weer wat nieuwe dingen geleerd en een aantal punten waar ik verder mee aan de slag kan. Ook meteen de CDI’s in een liggende positie kunnen monteren met hulp van Eldert. Goed geregeld, nogmaals heel erg bedankt allen!”

Canis: “Bedankt mensen voor deze schitterend georganiseerde dag.”

Luwe: “Bedankt Alpers voor deze gezellige dag. Een koude rit van uit Enschede. de terugrit was gelukkig beter. Jan en Petra bedankt voor de goede zorg.”

Roy: “Vanuit regio Alkmaar ook richting de inspectie dag in Offingawier getuft, het zonnetje scheen uitnodigend al was het toch aardig frisjes, mocht de pret niet drukken, heerlijk ritje! Aangekomen in Offingawier werd ik enthousiast ontvangen door Gerrit Jan en Petra, en al snel had ik een kop warme koffie in m’n handen met wat lekkers. De inspectie was al in volle gang en niets ontging aan het scherpe oog van de inspectie heb ik met diverse leden kennisgemaakt en gesproken. Al snel was mijn motor aan de beurt voor de kritische blik van Rob. Over het grote geheel prima, maar toch nog puntjes om aandacht aan te schenken ( Rob, heb, heb inmiddels al wat  dingen opgelost) na de inspectie stond de lunch op het programma, deze was  goed verzorgd en smaakte prima! Ik vond het een  erg geslaagde bijeenkomst en ook de locatie was erg mooi. Ik wil graag Gerrit Jan en Petra bedanken voor de gastvrijheid , en natuurlijk de inspecteurs voor hun kritische blik. Dit was voor mij een mooi begin van het seizoen en dit smaakt naar meer!

Lacorba: “Hier ook vanuit Noord- Holland ( Haarlem) richting Offingawier. Een super handige dag, waarin het meteen weer duidelijk is wat er nog moet gebeuren en waar op te letten. Mooie locatie, goede lunch en super gastvrij. Bedankt voor de mooie dag”