Inhoud

Voorwoord

Verslag ALV

Nieuwe toercommissaris

Inspectiedagen

Informatie toerritten

NTT 2023

Met de motor en een Hangmat naar Denemarken

Hatseflats…de 14de HAT

Lombardije

Clubdealers

VOORWOORD

 Beste  Clubleden,

Het is eind Januari 2023 en ik schrijf  voor de laatste keer het voorwoord voor de TransAlper 

Zoals jullie weten hebben we op 14 januari in wijngaarden de jaarlijkse Algemene leden Vergadering gehouden. De bijeenkomst werd door ongeveer 30 leden bezocht. Enkele hadden bericht van verhindering gestuurd en sommigen hadden een stemmachtiging meegegeven. De vergadering verliep vlot en de sfeer was relaxed. Alhoewel je het verslag van de vergadering verderop in de TransAlper kunt lezen, wil ik graag bij een paar agendapunten stilstaan.

 

 In de eerste plaats wil ik Dennis de Wit , die als bestuurslid (in de functie van toercommissaris) geweldig werk heeft verricht , nogmaals hartelijk danken voor zijn inzet. Het was altijd altijd fijn om met hem samen te werken in het bestuur!Ik denk dat we in Martin wedekind een waarding opvolger zullen hebben. Met mijn reglementair aftreden is er een vacatuur ontstaan, die helaas nog niet opgevuld. Daar maak ik me wel enige zorgen over. Voor onze club is het belangrijk dat er een Voltallig bestuur  is, want dan kunnen de taken goed verdeeld worden en zijn de bestuurlseden niet overbelast. Bij deze doe ik nogmaals een dringend oproep aan oproep  aan de aan de om de leden om je op te geven als bestuurslid.

ietsor anders waar ik me zorgen over maak is het  voortbestaan van ons clubblad, de TransAlper . We hoorden  tijdens de ALV dat er (te) weinig artikelen worden aangeleverd. Ik snap dat wel , want niet iedereen heeft voldoenden tijd en/of talent om een verslag te schrijven, maar volgens mij onderschatten jullie jezelf; je kunt veel meer dan je denkt. Gewoon een stukje schrijven  over een motortocht die je gemaakt hebt, over wat je onderweg hebt beleeft, welke opmerkelijke dingen je hebt gezien. hoe je  een lastig probleem hebt kunnen oplossen, etc.. Ik zeg maar zo: ‘Als je kunt motor rijden, kun je ook wel een verslagje maken’.(Tip: hoe meer foto’s je  er bij doet, hoe minder je hoeft te schrijven). Samen vormen we de TransAlpClub en samen vullen we de TransAlper.

Dan wil ik nog even terugkijken op ruim 24 jaar lidmaatschap van de TCN. In het begin van mijn lidmaatschap reden we nog met een papieren route, deze werd geplakt op een routerrolhouder die eigenlijk gemaakt was voor op de fiets. Een clublid had plexiglas kapjes gemaakt om de rol regenschermend te maken was en zo konden we zorgeloos rijden. Reed je verkeerd dan moest je even terug naar een vorig punt en dan kon je de route vervolgen.  Ik heb destijds menig route gemaakt en niet alleen voor Nederlandse wegen. Een aantal jaren heb ik samen met andere clubleden  de buitenlandweekeinden georganiseerd. Voordeel was dat je  twee keer naar buitenland mocht, eerst om alles uit te zetten en op papier de route vast te leggen, en later op het evenement zelf. Belgje, Luxemburg  en Duitsland hebben we toen aangedaan , prachtige evenementen met veel gezelligheid, eten en drinken en veel plezier onderling. Toen er meer actieve leden bij kwamen werd het tijd om het bestuur te versterken. Bernard Stikfort, Fred Weijers en ik werden in het bestuur gekozen; Bernard als secretaris , Fred als toercommissaris en ICT deskundige, ikzelf als voorzitter .Na 5 jaar in de rol als voorzitter heb ik vanwege zorg voor familie het stokje overgedragen . De club groeide en bloeide en er werd van alles georganiseerd, het was een voorrecht om dit te mogen doen samen met alle betrokkenen.

Na het voorzitterschap ben ik altijd bij de TCN in de weer gebleven met organiseren ; sleuteldagen of een snertrit. Een ritstaat met nog altijd bij: een snertrit in Zeeland. Het was echt echt snertweer: regen, regen en nog eens regen, en met een opkomst van nog geen 15 man was het een klein ploegje. We hadden een huifaanhanger een een partijtentje meegenomen. zodat we de soep die aan de dijk werd geserveerd redelijk droog konden verorberen. We kookten de soep in de huifaanhangaar , en daar was het dus warm Rainier Jansen had op die rit zij zoontje van 10meegenomen achterop de motor. Dat  joch had stervens – koud gehad en was en wat totaal verkleumd. We hebben hem snel in de aanhanger gezet. Daar was het lekker warm en kreeg hij weer kleur op z’n wangen. We hebben ook wel eens een een snertrit gereden in de buurt van Utrecht, waar het weer ons zeer gunstig gezind was. in een T-shirt hebben we toen de soep uitgedeeld, met als resultaat dat ik ‘avond verbrand was door de zon. Terug kijkend op afgelopen periode ben ik alle leden  een bestuursleden bijzonder  dankbaar dat we ons met elkaar verdienstelijk hebben kunnen maken voor de club. Samen maken we de club , samen zijn we de club. Een ieder die hieraan  heet bijgedragen wil ik nogmaals bedanken, want dit maakt de club zo bijzonder. Ik wil alle leden bedanken voor het in mijn gestelde vertrouwen en zie jullie hopelijk weer terug op een van de evenementen.

Voor het komende jaar is er weer een heel programma samengesteld. Zet deze evenementen in je agenda en kom ze bezoeken , dit is leuk voor jezelf en ook leuk voor de organisatie. Schrijf er dan vervolgens een stukje over , dit is uitdagend voor je zelf en ook leuk voor de organisatie.


                                                                            Tot binnenkort op een van  evenementen!


Verslag Algemene Leden Vergadering

 Notulen van de algemene Ledenvergadering van de Transalp Club Nederland 

Datum: 14 Januari 2023.

Locatie: Dorpshuis ’t Wingerds Hof, Dorpsstraat 31, 3366 BD wijngaarden.

 

Agenda

 opening en terugblik op het afgelopen jaar

  1. opening en terugblik op het afgelopen jaar
  2. Vaststellen agenda
  3. Mededelingen en ingekomen stukken
  4. vaststellen van het verslag van de ALV 2022 d.d. 15 Januari 2022
  5. Financieel jaarverslag van de penningmeester over het boekjaar 2022   a. Verslag kascontrolecommissie    b. Decharge van het bestuur
  6. Samenstelling kascommissie 2023
  7. Verslag ledenadministratie (Mariska van Dam)
  8. Contributie lidmaatschap 2023  a- Stemming over het contributievoorstel

Vervolg verslag ALV

 9. Begroting 2022-2023

  1. Toelichting begroting 2022-2023
  2. Vastellen begroting 2022
  3. Stemming begroting 2022-2023

10 Mutaties in het bestuur

  1. Terugtreden Martin Visser als voorzitter
  2. Terugtreden van Dennis de Wit als algemeen bestuurslid
  3. Martin wedekind stelt zich voor als kandidaat algemeen bestuurslid
  4. Eventuele overige kandidaten stellen zich voor
  5. Samenstelling ad hoc kiescommissie voor het tellen van de stemmen
  6. Schriftelijke stemmen bestuursvacatures
  7. Relatieschema bestuur
  8. Uitslag bestuur 
  9. Uitslag bestuursverkiezing

11. Rondvraag

Sluiting van het officiele deel van vergadering

1. Opening en terugblik op het afgelopen jaar (Martin Visser)

 Bij de opening zijn er 27 leden aanwezig op de vergadering , waaronder het voltallige bestuur. Vier leden hebben vanwege verplichtingen elders, een stemmachtiging afgegeven.  Het bestuur bestaat uit:

  • Martin Visser (voorzitter)
  • Joris van Baars (secretaris)
  • Franc Zandvliet (penningmeester)
  • Dennis de Wit (algemeen bestuurslid & toercommissaris )
  • Willem Joosten ( algemeen bestuurslid & PR/internetcommissaris)

De voorzitter opent de vergadering en verwelkomt  ons erelid Piet Loomans, de leden van verdienste jan van den berg en Bram van Alphen en alle andere aanwezige leden.

De voorzitter wenst iedereen namens he bestuur de beste wensen voor het nieuwe voor het nieuwe jaar. De voorzitter geeft een terugblik op het afgelopen jaar. Moesten we vorige jaar de ALV nog online organiseren, deze keer kunnen we weer als als vanouds bij elkaar komen. gelukkig waren de COVID-regels begin 2022 snel achter de rug en konden we weer van alles ondernemen met de club. de verschillende ritten die zijn gereden passeren de revue, alsook het NTT, het ladiesweekend, de sleuteldagen, het buitendlandweekend, de TCN500 en de Landmarkrally

2. Vastellen agenda (Martin Visser)

 De agenda wordt overgenomen zoals voorgesteld door het bestuur.

3. Mededelingen en ingekomen stukken (Martin Visser)

 het lid van verdienste Inge Pouwels heeft aangegeven haar lidmaatschap te willen beeindigen. Zij is gestopt met motorrijden en heeft geen binding meer met de TCN.

Jan van den Berg heeft een aantal vragen ingestuurd, deze zullen worden behandeld bij de betreffende agendapunten.

Voor deze ALV hebben zich afgemeld:

  •  Arend Kamp
  • Douwe Muller
  • Jan van der Meulen
  • Paul Schipper
  • Ton de Lang
  • Eric Berkhout
  • Felix op ’t Eynde
  • Anko de Wilde
  • Ilona Wagelaar
  • Rick de Kok
  • Marion Goes
  •  Heleen van de Bos
  • Jos Moonen
  • kees Zwart
  • Marien Janssen
  • René van de Vondervoort
  • Daan Rutten
  • Nico Smeets
  • Huib Ijssennagger
  • Ella Verhaggen
  • Gert Ruijer
  • Martin Tavenier
  •  Stefan Wilting
  • Arvid Elstrodt
  • Han Meijer
  • Jan Hoekstra
  • Eric Goes
  • Theo van Uden
  • Jessica van Agen
  • Marco Rijnvis
  • Vincent Jansen
  • Jerry Verhoef
4. Vaststellen van het verslag van de ALV 2022 d.d. 15 januari 2022 (Joris van Baars)

 Ingekomen vraag van Jan den Berg: “Heeft de kascontrolecommissie haar verklaring voor de cijfers over 2021 getekend en aan het bestuur gestuurd? “

Antwoord: ja , deze is opgenomen in het documentenarchief.

Ingekomen vraag van Jan den Berg: “punt 14 inzake de statuten: was de notaris akkoord met het geen in art 16 lid 3 van de statuten is verwoord?” Antwoord : het stuk ligt nog bij de notaris en is nog niet gepasseerd. Jan van 

 

De nieuwe toercommissaris

 Zoals jullie weten, heeft Dennis de Wit door omstandigheden moeten stoppen als toercommissaris.

Hierbij wil ik mij voorstellen als de nieuwe toercommissaris . De meest actieve leden zullen mij inmiddels wel kennen van de Paasrit, die ik een aantal jaren heb uitgezet, of van het Buitenlandweekend, die ik afgelopen jaar georganiseerd en ook dit jaar weer organiseer samen met Mariska van Dam.

Mijn naam is Martin wedekind en ik ben in 2004 lid geworden van de TransalpClub. In dat jaar heb ik, op 34-jarige leeftijd, mijn motorrijbewijs gehaald. In 2008 ben ik gescheiden en sinds vorige jaar heb ik een relatie met Mariska van Dam , nadat we elkaar in Waldbreitbach goed hebben leren kennen. Mijn twee dochters , de oudste wordt in maart 14 jaar en de jongste is net 11 geworden, zullen jullie bij een rit vast nog wel een keer tegenkomen.

Ik heb een eigen eenmanszaak , bouwbedrijf Wedekind. Mijn werkzaamheden bestaan o.a. uit constructieberekeningen, bouwkundig tegenwerk en advies. Daarbij ben ik momenteel ook vaak bezig met stikstofberekeningen.

Nadat ik in 2004 mijn motorrijbewijs had gehaald, heb ik eerst een Transalp 650 gehuurd om een dagje mee te rijden. Daarna ging ik op zoek naar een eigen motor, waarbij ik o.a. een Yamaha  TDM, XJ()) Diversion en  Honda  XRV750 Africa Twin heb gereden. Allroads hebben me altijd al aangesproken, maar de transalp 650 heeft voor mij te weinig ruimte om mijn knieën goed plaats te bieden. De keuze viel daarom op een XRV750 met roze bestickering. daar heb ik een jaartje op gereden en veel in ondehoud gehad bij clubgenoot Ad Mies. Daarom ben ik op een aantal vakanties geweest in de Alpen en heb er een toer mee gemaakt door Zweden en Noorwegen, met als meest noordelijke punt de Lofoten. Na een aantal jaar heb ik de At toen een Varadero aangeschaft.

Echter, toen in 2016 de CRF1000 Africa Twin werd geintroduceerd en er via de club een proefrit werd georganiseerd, viel ik als een blok voor deze machine. Eind 2016 hedden  we  de Spa rit  en heb ik een CRF gehuurd voor een heel weekend. Tijden de Spa rit was ik een lange dag onderweg en toen wist ik, dit moet mijn nieuwe motor worden ! Begin 2017 kwamen ik op internet een net 1 jaar oude demo CRF tegen met DCT en slechts 1500 km op de teller en die heb ik toen gekocht. De Varadero  ging de deur uit en nog steeds rijd ik met heel veel plezier op mijn rode CRF.

ik hoop als toercommissaris een steentje bij te kunnen dragen aan onze leuke en gezellige club. Tot ziens bij een rit of andere club-activiteit.

Martin Wedekind.

inspectiedagen

Vanuit technische commissie plannen we elk jaar een aantal  inspectiedagen aan het begin van van het motor seizoen zodat je jouw motor grondig kunt laten inspecteren. Zo krijg je aan het begin van het  seizoen al een goed uitzicht in de huidige staat van je motor. en je motor. en met dat inzicht kun je velvolgends eventuele pijnpunten aanpakken zodat je samen met je motor tip tip het nieuwe motor seizoen in kan gaan.

Deelname aan deze inpectiedagen is gratis, maar je moet je wel inschrijven, zodat degene die de inspectie s uitvieren je kunnen inplannen zodat je niet te lang op je buurt hoeft te wachten en iedereen voldoende aandacht kan krijgen.

 

 Wat kan je verwachten ? Nadat de inschrijvingen verwerkt zijn wordt er een planning opgesteld en wordt je geïnformeerd voor welk dagdeel jij aan de beurt bent voor de inspectie.

Tijdens de inspectie kan je meekijken hoe de inspectie verloopt en hoe jouw motor op diverse  cruciale punten wordt geïnspecteerd. De inspectie zelf duurt ca. 45 minuten, waarna je samen de ‘inspecteur’ alle constateringen nog eens doorloopt en je tekst en uitleg krijgt bij de bevindingen. Uiteindelijk krijg je formulier waarop de aan te pakken gebreken zijn opgesomd en kan je zelf bepalen wat je hiermee gaat doen. De keuze blijft hierbij altijd aan jou., om de gebreken zelf aan te pakken, naar een dealer te gaan, of (en dat horen wij natuurlijk het liefst ) bij een van ons langs komt. Je kan er dan voor kiezen om ons of in samenwerking de punten aan te pakken. Zo kan je direct ook weer bijleren over de techniek van je eigen motor.

Naast het feit dat het altijd heel gezellig is en je samen met mede clubgenoten onder het genot van een hapje en drankje alvast het aankomende seizoen door neemt, is het ook nog eens een leerzame dag.

 

 Afhankelijk van de hoeveelheid deelnemers kan het zijn dat we ook nog een korte workshop over een technisch onderwerp plannen.

De locaties zijn verspreid over het land en vinden dit jaar volgens onderstaand schema plaats:

  • Zondag 12 maart Alphen aan den Rijn
  • Zondag 26 maart Sprundel
  • Zondag 2 april Sneek 

Tot  ziens op een van deze inspectie dagen en alvast een veilig motorseizoen gewenst namens de technische commissie.

Ad Mies, Gerrit & Rob Geelen