Inhoud
Voorwoord
Aannames
Toerinfo
Mens & Motor: Marc van Tilburg
Rondje IJsselmeer
Helmen vervolg
Innsbruck of Midwolda
TCN 500
Koesterde accu van je motor
CLUBDEALERS
VOORWOORD
Het is zomer , de langste dag ligt, als ik dit voorwoord schrijft , inmiddels al weer twee weken achter ons, en de eerste rit van het jaar is gereden! Hopelijk is een ieder van ons en van jullie gezinnen nog gezond en niet getroffen door het coronavirus! Het coronavirus heeft de Transalp Club ook in de tang. De evenementen die we gepland hadden vanaf begin maart tot eind juni zijn niet doorgegaan vanwege de beperkte maatregelen die ons zijn opgelegd. De toertochten die zijn uitgezet maar niet zijn verreden zullen we volgend jaar op het programma zetten of we gebruiken dit jaar nog enkele ritten.
Ook het NTT van 2020 wat gepland stond voor medio juni is ook door de beperkende maatregelen afgeblazen. Jammer van alle inspanningen die door de organisatoren van de evenementen of toertochten zijn gedaan. we hebben als bestuur besloten om volgend jaar het NTT te op de locatie waar we dit jaar het NTT zou plaatsvinden dus bij de Blauwebessenboerderij in Gasselternijveen.
De Oostrit van 4 juli was feitelijk de openingsrit van het jaar. Met ruim ruim 70 deelnemers weer een geslaagd evenement. De deelnemers waren bij elkaar te treffen na een treffen na een lange tijd elkaar niet te hebben gezien. Op de achtergrond zijn enkele leden (stamtisch west) nog bezig om nog een rit voor de vakantieperiode in te plannen, hou de website in de gaten voor het laatste nieuws.
Voor 6 september a.s. zullen we de rit die als ‘Openingsrit ‘was bedoeld gaan rijden. De geplande Lingerit is wel definitief vervallen.
voor de catering tussen de middag zullen we de leden een eenvoudig lunch aanbieding. Op de star locatie zullen we zorgdragen dat er er koffie is. we moeten voorlopig nog rekening houden met de 1,5 meteregels. Ook hier het advies om de website regelmatig te bezoeken om de laatste stand van zakken te weten te komen.
Gelukkig is de Snertritaanhanger met kookgerei nog beschikschaar du deze zullen we de komende tijd van stal halen en inzetten als de horeca ons nog niet kan ontvangen.
Ook het internationaal Transalp treffen wat dit jaar in Griekenland gehouden zou worden is verplaatst naar 2021. De Griekse Transalpclub bestaat dan 20 jaar. dus reden voor een feestje! We houden contact met onze Griekse vrienden en zullen jullie informeren welke plannen ze het komende jaar willen gaan uitvoeren. De vakantie staat voor de deur en velen van jullie zullen misschien de keuze maken om weer met de motor op pad te gaan. Op het forum heb ik een paar mooie topics gelezen met diverse tips en tricks, dus neem eens een kijkje op het forum.
van de bestuurstafel heb ik veel te melden, behalve, dat we een nieuwe batch Transalp-kentekenplaten hebben besteld. Heb je interesse neem dan contact op met Willem Joosten.
Zoals ik de vorige keer gemeld had zijn we nog steeds op zoek naar een evenementencommissaris, wil je je inzetten voor de club meld je, je bij mij dan kan ik je vertellen wat de taak inhoud!
Medio juli zit het bestuur weer bij elkaar en we zullen dan met elkaar de activiteitenkalender nog een keer nog een keertegen het licht houden en kijken of we nog enkele toerritten of evenementen kunnen toevoegen voor dit jaar om het vereningsleven toch weer een invulling te geven.
We koppelen dit terug via de website naar de leden.
Blijf de redactie ook jullie verslagen toezenden, kopij is altijd welkom.
Aannames
Aannames-ga er maar vanuit dat je er net vanuit kunt gaan!!
Enige tijd geleden zag ik op facebook een nieuwe Africa Twin (XRV750) rijder die dol enthousiast was elkaar om de uitlaat pakkingen te vervangen. Aan gegeven dat ik een zelf-sleutel werkplek beschikbaar stel waar mensen zelf kunnen sleutelen aan hun motor. Vaak net iets meer gereedschap in huis ten opzichte van wat er thuis in de schuur hangt. plus een extra paar ogen en handen als dat nodig is.
Afspraak gemaakt en hij kwam langs om zelf de uitlaat pakkingen te vervangen. Tijdens het praatje pot bij aankomst werd duidelijk dat hij eigenlijk niet van plan geweest was om een Africa Twin te kopen. Nadat hij gepusht was om eens een proefrit te maken was hij na 15 minuten rijden al verkocht. Ondanks de herrie van een kapotte eind demper gaf deze motor zoveel fun dat hij daar daar zijn toch wat saaie (lees minder spannende) BMW 1150 GS ervoor wel wilde inruilen. Maar verstandig genoeg niet direct beslist, tot de motorzaak hem belde met een voorstel waar hij toen direct ja op had gezegd. Op Marktplaats had hij al een andere einddemper gescoord en dus thuis meteen aan de slag om de oude kapotte uitlaat te vervangen. Toen kwamen er wat andere geluiden naar voren die we eens konden duiden op een lekke uitlaat pakking . Het getik was duidelijk hoorbaar en inderdaad vaak een geluid wat te horen is als de uitlaat pakking niet meer helemaal jofel is.
Uiteindelijk heeft hij dus bij mij de pakking vervangen , maar het getik bleef, misschien dan toch de kleppen ? Maar op dat moment ontbrak het ons aan tijd om hier verder te kijken. Hij zou de motorzaak nog even contacten om de kleppen te laten stellen. Helaas waren ze daar wat terug houdend in verband met drukte e.d. Maar hij mocht eventueel de hele aankoop terugdraaien als hij wilde. Maar het fun gehalte van de Twin was zo groot dat hij toch zelf eerst even verder wilde kijken.
Een nieuwe afspraak gemaakt om in Alphen de kleppen te gaan stellen. en wat voor een dag werd dat….
Allereerst maakte de uitlaat weer heel veel lawaai, en bleek de reparaties die aan de uitlaatbochten gemaakt waren bij de aansluiting met de eind demper toch niet gehouden te hebben. de uitlaatbochten waren dus gewoon door. gelukkig had ik in het magazijn nog een een bochtensetje liggen en hebben we deze gemonteerd. maar uiteraard was daarmee het getik nog niet weg.. Als eerste maar eens de tank verwijderd om het geluid beter te kunnen te lokaliseren en zaken te bekijken. Na demontage van de tank zagen we dat met stift netjes op het kleppendeksel van de achterste cilinder geschreven stond wanneer de kleppen voor het laatst gesteld waren. Nog geen 600 km geleden, maar wel in 2016 nog gedaan. Hummm…zou het dan toch…Na een pauze en wat discussiëren over de opties toch besloten om gewoon (opnieuw ?) de kleppen te controleren. Omdat je bij de achterste cilinder makkelijk kunt werken eerst even achter de inslaat kleppen van de voorste cilinder stond prima. Zucht…zou het dan toch ook de achterste cilinder zijn? De moed was ons al langzaam in de schoenen gezonken maar nog ff volhouden je weet maar nooit. Voelermaatje 0,20 ertussen, en dat ging wel heel erg makkelijk….voelermaatje 0,25….als een mes door de boter…voelermaatje 0.30 nog steeds geen centje weerstand te voelen….!!!!!Even gevoeld of het klep stel boutjes misschien los zat. nee hoor, alles zo vast….Dus deze gesteld en alles weer in elkaar. Starten en voilà het enorme getik was verdwenen.
Eigenlijk gewoon (weer eens) de bevestiging dat je geen annames moet doen ten aanzien van de anderhoud status van een motor, zelfs al zijn er, in schrift, aanwijzingen dat iets gedaan is !!
Toerinfo
De 8 van Alphen
Datum: Zondag 6 september 2020
Naam organisator: Rob Geelen
Telefoon
Email:
Verzamelen: 10:00 uur
Starttijd 11:00 uur
Naam startlocatie Motorbandenzaak
Postcode en Plaats 2404 Alphen aan den Rijn
Lunch locatie idem als start Locatie
lengte toertocht 160 km(2*80 km)
Eind locatie toertocht
Adres Eikenlaan 259E, 2404 Alphen aan den Rijn
Soort route road
Alternatieve route nvt
Toelichting
De rit is in de vorm van een 8 en bestaat uit twee 2 rondjes van ieder ongeveer 80 km, ten noorden en ten zuiden van Alphen aan den Rijn. Start, lunch en eind punt bij Motorbandenzaak in Alphen aan de Rijn. De lunch wordt verzorgd door de club. En voor wie dat wil kan aan het einde van de rit ook nog wat te eten alleen even in de ochtend of middag komt rijden.
Drenthe Allroad 2020
Datum: Zaterdag 12-09-2020
Naam organisator Jan & Harry Mink
Telefoon: 06-51376033
Email jbmink@gmail.com, minklamein@gmail.com
Verzamelen 10:00 uur
Starttijd 11:00 uur
Naam startlocatie MC Donalds Assen
Postcode en plaats 9403 DA Assen
Lengte toertocht waarschijnlijk 150-160 km
eindlocatie toertocht nog niet bekend
soort route Raadbook Allroad
Alternatieve route: nvt
Toelichting:
Ivm corona en bijbehorende maatregelen is er nog veel onduidelijkheden over wat wel en niet kan. We zijn voornemens om de rit te organiseren onder voorbehoud van de maatregelen die dan gelden. Komt er bijv een 2e golf ( wat niet uit te sluiten is) kan het zijn dat de rit alsnog geannuleerd wordt. Hou de site van de TCN, FACEBOOK en forum in de gaten voor verdere mededelingen en info. Hebben we verdere info dan krijg je die per omgaande.
Snertrit 2020
Datum: Zondag 1 november 2020
Organisator: jan van den Berg + Kok
Telefoon: 06-21256248
Email: jan@Klein-rossenberg.nl
Starttijd: 11 uur verzamelen v.a. 10 uur
Naam: startlocatie McDonalds
Adres startlocatie: Wiekenweg 6
postcode en plaats:3815 KL Amersfoort (A28 afrit 8)
GPS: (N52 09.775 E5 25.405′ )
Adres plus -activiteit Hamersveld 63,3833 GL Leusden
Lengte toertocht: ca 140km
Einde locatie toertocht : Laren (NH)
Soort route: alle gravelpaden die ik kan vinden zitten in de route
Alternatief ja
Toelichting:
Ik schrijf dit op 20 juni, Voor komende week verwachten ze een hittegolf en we zitten nog midden in de corona-Perikelen. En dan moet ik een stukje gaan schrijven over erwtensoep: je begrijp, dat is niet eenvoudig. Nu wordt ook deze soep niet zo heet gegeten als zij wordt opgediend en in voorgaande jaren was het steeds een gezellige happening. In november vorige jaar dacht ik dat ik het dat ik het wel leuk zou vinden om die rit te organiseren: zo gezegd zo gedaan. Nu maar hopen dat het niet de eerste rit van 2020 is die doorgaat : openingsrit en snertrit in een.
Ik heb al een flink stuk van de rit gereden. Het deel voor de snert gaat vanaf Amersfoort de oostkant van de Gelderse Vallei door. We komen door Appel , langs Nijkerk, door Terschuur en dan nog een lusje richting Barneveld om dan in Leusden aan te komen. Je hebt er dan den ik 80 km op zitten => de lunch zal je dan vast goed smaken. Is het droog dan eten we buiten, als het regent ook (want ik wil natuurlijk niet al die natte Laarzen binnen) Als het weer dat nodig maakt dan is er voldoende ruimte onder de overkapping mits we dan geen 1,5 meter afstand meer hoeven te houden. Is dat onverhoopt wel het geval dan eten we in een lange rij, soep doorgeven en dan maar hopen dat hij nog warm is als jij aan het eind van de rij staat.
Deel 2 van de rit gaat een klein stukje door de oude kern van Amersfoort: geef je ogen goed de kost want het is daar echt mooi. Aan de westkant rijden we Amersfoort uit richting het Gooi. Onderweg komen we nog een paar stukjes gravel tegen maar zoals in de aankondiging staat: er is een verhard alternatief. we eindigen de rit in Laren (NH). Het middagdeel van de rit is wat korter gehouden zodat je alle tijd hebt om bij te praten en te genieten van al het lekkers dat wordt aangeboden.
als de rit klaar is dan komt hij wel online. schrik dan niet als blijkt dat hij toch heel ergens anders heen gaat.
Ik heb nog even de tijd, de rit is dan ook nog niet in beton gegoten.